Wat is het verschil tussen sales coaching en sales training?
24 april 2023De Sales Spreker
28 augustus 2023Blog
Nieuwe opdracht verwerven, hoe dan?
Hallo, ik wil met jullie eens van gedachte wisselen over het verwerven van een opdracht met een nieuwe klant. En dan nog iets specifieker met betrekking tot een verkooprol gerelateerde opdracht.
Zoals je weet help ik organisaties, in met name de basis van het MKB, met resultaat verbetering. Ofwel in overleg met de opdrachtgever bepalen wij welke rol het beste bij de opdracht past. Dat kan zijn de rol van accountmanager, lead generator, sales coach, telefonische acquisitie of sales spreker. Ik word dan medewerker van die organisatie. Dat betekent onder andere de volgende stappen:
- Ik bespreek wat de opdrachtgever al gedaan heeft, bijvoorbeeld identificatie van een gat in de markt of een probleem dat moet worden opgelost.
- Ik leer de onderneming en haar producten/diensten kennen. Dat wil ik mij dan zo snel mogelijk eigen maken zodat ik snel effectief inzetbaar ben voor mijn klant.
- Ik achterhaal trends in de branche.
- Ik maak een gedetailleerd plan hoe ik mijn ondersteuning ga uitvoeren.
- Ik promoot de oplossing via netwerkevenementen, sociale media en andere marketingkanalen.
- Ik gebruik feedback om het gesprek over het product of dienst te verbeteren.
- Ik gebruik ook de info waar en op welke argumenten het product/dienst al succesvol is verkocht.
Nu hoor ik nog wel eens van andere zelfstandig ondernemers dat zij een opdracht mislopen. En de reden die dan gegeven wordt is omdat de opdrachtgever denkt dat zij de producten/diensten niet voldoende begrijpen waardoor zij het dus ook niet verkocht krijgen. Natuurlijk is het in het verleden wel gebeurd bij een opdracht dat deze toch anders uitpakte dan verwacht. Bijvoorbeeld tijdens de COVID 19 pandemie. Toen ging ook een groot deel van bedrijvig Nederland op slot. Er waren veel beslissers niet bereikbaar. Niet via telefoon en als je al kon e-mailen werd er vaak niet gereageerd.
Wat doe je dan? Dat is natuurlijk een hele lastige situatie. Wat blijft er dan over? Via het ‘ons-kent-ons’ netwerk proberen of overweeg het om in persoon langs te gaan. Kans dat de juiste persoon dan ook niet bereikbaar is, is natuurlijk heel groot.
In andere gevallen kan ik aantonen dat ik in mijn 35 jaar in de sales actief te zijn veel verschillende producten/diensten met succes verkocht heb. En geloof mij, als ik geen affiniteit heb met het product/dienst, begin ik er niet aan. Het afbreukrisico is dan voor alle betrokken partijen te groot, vind ik.
Arrogant? Nee, zelfkennis. Ik wil opdrachten voor klanten uitvoeren waarvan ik met gerede zekerheid kan zeggen dat ik het leuk vind én dat het succesvol wordt. Ofwel dat ik inderdaad voor resultaat verbetering kan zorgen.
"A winner is a dreamer who never gives up"
Nelson Mandela
Wil je ook ondersteuning bij het verbeteren van jouw resultaat?
Neem dan vrijblijvend contact op met mij en ontdek hoe ik ook bij jou resultaatverbetering realiseer.
Bel op +31 485 700 211 of app mij op +31 620 862 532 of stuur een e-mail naar info@resultaat-verbetering.nl.